
Situatia firmei Chrysler ar putea duce la falimentul furnizorilor de piese
ChryslerMai multi furnizori americani de piese de schimb vor fi obligati probabil la o depunere de bilant, dupa ce producatroul auto Chrysler s-a plasat sub protectia legii falimentului, oprind activitatea la fabricile sale pe o perioada de câteva saptamâni, informeaza AFP.
În cel mai rau caz, problemele acestor furnizori ar putea avea efecte asupra productiei din Statele Unite a producatorilor auto Ford si Toyota, in pofida eforturilor acestora de securizare a proviziilor. Agentia de evaluare financiara Standard and Poor`s a avertizat asupra riscurilor care exista din cauza interconectarii furnizorilor nord-americani.
Agentia a anuntat ca ar putea scadea notele a sase mari furnizori de piese de schimb americani, dupa depunerea de bilant a lui Chrysler. Chrysler a inceput de joi restructurarea sub supravegherea unui administrator judiciar, restructurare pe care statul american si producatorul auto o doresc a fi cât mai scurta, datorita aliantei cu Fiat.
Cea mai mare parte a uzinelor Chrysler au intrat in somaj tehnic pe perioada acestei proceduri cu o durata nedeterminata. Furnizorii de piese de schimb au in vedere si faptul ca General Motors, care are la dispozitie un termen de pâna la 1 iunie pentru a prezenta statului un plan de restructurare, isi va inchide vara aceasta fabricile de asamblare pe o perioada de mai multe saptamâni, pentru a reduce stocurile de masini care nu au fost vândute.
"O serie de furnizori de rangul doi ar putea avea probleme din cauza depunerii de bilant a lui Chrysler", ducând la intreruperi in reteaua de aprovizionare, precizeaza Standard and Poor`s. Ford a minimalizat riscul unui impact al dificultatilor concurentului sau pe piata afacerilor, declarând ca "a muncit luni intregi pentru ca climatul extern si restructurarea sectorului auto sa nu incetineasca" propria sa restructurare. Toyota a anuntat la rândul sau o marire a perioadei de pauza intre ciclul de productie a celor doua modele ale sale, berlina Camry si masina 4x4 RAV4.
"Concesionarii nu mai cer aceste modele", a justificat unul dintre conducatorii producatorului auto japonez, Robert Carter, intr-o conferinta telefonica. Analistul independent Laurie Hargour-Felax estimeaza ca dificultatile Chrysler vor fi "devastatoare" pentru furnizorii sai: "Din pacate, vom asista la falimentul mai multor furnizori de piese de schimb dupa anuntarea" depunerii de bilant a lui Chrysler.
În jur de 40 de furnizori de piese de schimb s-au plasat sub protectia legii falimentului in 2008. Si cel mai important acesti furnizori, Delphi (o fosta filiala a General Motors), a ramas blocat la procedura depunerii de bilant pe care ar fi trebuit sa o finalizeze de mult timp.
Pentru organizatiile profesionale din domeniu, care au cerut mai mult de 25 de miliarde de dolari de ajutor de la Trezorerie, si care au primit cinci miliarde in luna aprilie, sunt in joc un milion de posturi. Furnizorii de piese se pregatesc de ce e mai rau si nu se asteapta la vreo ameliorare in lunile urmatoare, afirma David Allardice, economist la Walsh College, o scoala de comert din Michigan.
Singurul lucru pozitiv il reprezinta scaderea preturilor la unele materii prime si produse transformate, precum aluminiul, cablurile sau otelul.
Material furnizat de Agentia de Presa AGERPRES