
Producatorii auto cred ca o descarcare electrica ii va ajuta sa evite un scurtcircuit economic
Producatorii auto americani au declarat, la unison, la Salonul International al Autovehiculelor din America de Nord (NAIAS), ce se desfasoara la Detroit, ca se afla la un pas de o productie masiva de autovehicule electrice, cu ajutorul careia vor reusi sa rupa "lanturile ce le leaga de sectorul petrolier", informeaza agentia EFE.
Planurile lui General Motors (GM), Ford si Chrysler intervin pe fondul celei mai mari crize din sectorul auto din SUA si al amenintarilor ca cel putin doua dintre aceste companii (GM si Chrysler) vor fi nevoite sa-si intrerupa productia din cauza lipsei de lichiditati. Împrumuturile, in valoare de 17,4 miliarde dolari, pe care Guvernul federal le-a acordat acestor doua companii, le-a permis sa-si mentina pentru moment operatiunile, dar GM si Chrysler trebuie sa demonstreze in urmatoarele luni ca pot supravietui pe termen lung.
GM a afirmat ca autovehiculul electric Chevrolet Volt, al carui prototip a fost prezentat la Detroit, si sistemul Voltec, sunt elemente cheie pentru viitorul succes al companiei care, pâna in 2008, a fost cel mai mare producator de autovehicule din lume. În afara de Volt, GM a prezentat la Detroit alte 16 noi autovehicule sau prototipuri de viitoare modele, printre care Chevrolet Equinox 2010, Spark, Cruze, Cadillac SRX 2010 si CTS Sport Wagon 2010 si Buick LaCrosse.
În ceea ce priveste prototipurile, in plus fata de asteptatul Chevrolet Orlando (un autovehicul cu multiple utilitati, cu sapte locuri) GM a surprins audienta cu introducerea Cadillac Converj. Converj utilizeaza Voltec si, potrivit vicepresedintelui GM, Bob Lutz, demonstreaza ca "electricitatea poate fi luxoasa". La rândul sau, Ford a prezentat un agresiv plan de dezvoltare si fabricare, in urmatorii patru ani, a unei serii de autovehicule electrice, hibride si reincarcabile, care include fabricarea, in 2011, a unui mic autoturism electric produs impreuna cu compania canadiana Magna.
Presedintele executiv al Consiliului de Administratie al Ford, Bill Ford, a aratat ca firma infiintata de strabunicul sau, Henry Ford, "s-a inscris pe traseul pe care SUA si consumatorii vor sa mearga: verde (ecologica), inalta tehnologie si cu un viitor global". Ford a sustinut ca, in 2011, va prezenta un nou autovehicul comercial electric si o noua generatie de autovehicule hibride. Presedintele Ford, Alan Mulally, a semnalat ca, "desi anul 2009 va fi unul dificil, va oferi, totusi, o oportunitate fara precedent".
"Suntem pe cale de a crea o companie vibranta si viabila", a adaugat el. Dar, marea lansare a Ford de la Salonul de la Detroit a fost prezentarea noului Ford Taurus. Presedintele Ford pentru continentul american, Mark Fields, a subliniat ca autovehiculele companiei vor cauta sa-si recapete splendoarea pe care a avut-o modelul original, de la finele deceniului 80. Taurus 2010 va fi scoasa la vânzare la un pret de 25.995 dolari, identic ce cel al actualului model, si va fi de fapt vechiul Five Hundred, dar cu alt nume.
Chrysler, cel mai mic dintre producatorii americani si cel care se confrunta cu cea mai grava situatie economica, a aratat precara sa situatie, renuntând la extravagantele prezentari, de anul trecut si nu a anuntat nici un nou proiect de productie. Copresedintele Grupului Chrysler, Jim Press, a incercat sa glumeasca in legatura cu sobrietatea adoptata de companie, si a afirmat, pe un ton optimist, ca "2008 a fost un an in care s-au facut multe lucruri dureroase", dar a subliniat ca "acestea au ajutat compania sa fie intr-o forma buna in 2009".
El a adaugat ca 2009 "va fi un an mai bun" pentru companie si ca in viitor Chrysler va trece la fabricarea de autovehicule electrice, un teren pe care avanseaza cu pasi accelerati, cu scopul de a prezenta primul sau autoturism electric in 2010. Chrysler a prezentat prototipul Chrysler 200C EV, un autoturism electric care utilizeaza un mic motor pe benzina pentru a-si extinde autonomia la 640 km fara a fi necesara o reincarcare a bateriilor. Distanta pe care 200C EV o poate parcurge utilizând exclusiv bateriile sale este de 65 km.
Material furnizat de Agentia de Presa AGERPRES