
Profit zero pentru Nissan, avertizeaza Carlos Ghosn
NissanNissan Motor Co se asteapta la un profit "zero" in a doua jumatate a acestui an din cauza inrautatirii crizei financiare mondiale, a declarat miercuri Carlos Ghosn, presedintele Renault-Nissan, intr-un interviu acordat ziarului "The Wall Street Journal", transmite AFP.
"Trebuie sa recunoastem ca 2009 va fi unul dintre cei mai provocatori ani pentru industria noastra si pentru intreaga economie din ultimii 50 de ani. Nu cred ca cineva se astepta la o performanta de vârf", a afirmat presedintele grupului auto franco-japonez. Luna trecuta, Nissan, al treilea producator auto din Japonia, a raportat scaderea profitului net cu 40,5 la suta, la 1,3 miliarde de dolari, in prima jumatate a acestui an. Marja profitului operational al firmei Renault va fi de 2,5 la suta in acest an, sub estimarile precedente, a explicat Carlos Ghosn.
Într-o industrie auto lovita de criza la nivel global, vânzarile Renault in octombrie au coborât cu 14,1 la suta fata de octombrie 2007. În Europa, vânzarile Renault au scazut cu 16 la suta in octombrie, usor peste scaderea generala a pietei, de 15 la suta. De asemenea, principalele piete emergente pe care grupul francez este prezent - Rusia, Brazilia, Turcia, România - au scazut sever in perioada de referinta.
Potrivit Renault, criza financiara s-a acutizat si a avut un puternic impact asupra asupra retelei de vânzari, dar grupul francez continua sa acorde prioritate vânzarilor catre clientii de retail si pentru flotele auto ale companiilor, concomitent cu diminuarea stocurilor de masini noi si vechi, atât la producator cât si la distribuitori. Renault a anuntat recent intreruperea productiei in mai multe locatii din Franta si Europa. În România, Dacia oprit productia pentru doua zile si o va opri din nou in perioada 20 noiembrie - 7 decembrie 2008.
O serie de mari constructori auto europeni, precum Peugeot, Renault, Volkswagen si Fiat au reactionat la propunerea reprezentantilor Partidului Democrat din SUA care au propus acordarea unui sprijin de 25 de miliarde de dolari pentru cei mai mari trei constructori auto americani. Beneficiind de un lobby important, constructorii auto europeni solicita ajutoare de pâna la 40 miliarde de euro pentru a contracara scaderea vânzarilor de autovehicule ca urmare a incetinirii economice, similar cu ajutoarele oferite bancilor afectate de criza creditului.
Material furnizat de Agentia de Presa AGERPRES